Fjällrävenin historia

Syntynyt intohimosta, luotu tarpeisiin

Fjällräven syntyi yhden miehen visiosta: tavoitteesta tehdä luonnosta helpommin saavutettava useammille ihmisille. 

Åke Nordin syntyi vuonna 1936 Ruotsin Höga Kustenin alueella sijaitsevassa Örnsköldsvikissä. Alueella toisensa kohtaavat poimuilevat kukkulat, tiheät metsät ja suojaisa rannikko olivat loistava paikka touhuta nuorelle ja uteliaalle Åkelle. Ja nimenomaan yhdellä hänen seikkailuistaan Fjällrävenin siemen alkoi itää Åken mielen sopukoissa.

Idea sai alkunsa tarpeesta luoda rinkka, johon kaikki varusteet mahtuisivat, mutta joka olisi myös mukava kantaa selässä. Åke oli varma, että asiaan olisi ratkaisu. Äitinsä ompelukoneella ja isänsä työkaluilla Åke rakensi puukehikkoisen rinkan kellarissaan. Ja sen myötä siemen oli kylvetty. Kymmenen vuotta myöhemmin – vuonna 1960 – Åke perusti Fjällrävenin siinä samaisessa kellarissa ja lanseerasi ensimmäisen tuotteensa. Arvaatko mikä se oli? Aivan, rinkka – ja tällä kertaa siinä oli alumiinikehikko. 

Fjällrävenin tuotevalikoima laajentui merkittävästi 60- ja 70-luvuilla valikoimaan lisätyillä teltoilla, makuupusseilla, takeilla ja housuilla. Tätä vauhditti Åken itsepintainen vakaumus siitä, että kaikkeen oli aina olemassa keino – jokin käytännöllinen ratkaisu. Greenland Jacket, Expedition Down Jacket ja Kånken-reppu osoittautuivat ratkaiseviksi tuotteiksi. Lähes joka toisesta ruotsalaisesta – himovaeltajista luontointoilijoihin – oli tullut Fjällrävenin käyttäjiä ja merkkiin luottavia ihmisiä.

Maantieteellinen laajentuminen oli 80- ja 90-luvuilla pääosassa. Luonnossa vaeltelu kulkien hitaasti ja kantaen kaikki tarvittava selässä nauttien jokaisesta askeleesta ei pitäisi olla vain ruotsalaisia varten. Ensin Fjällräven laajentui muualle Skandinaviaan ja sitten edemmäs Eurooppaan. Mutta Åkelle ei riittänyt pelkästään vaatetuksen ja varusteiden tarjoaminen luontoretkiä varten. Hänen unelmansa oli tehdä ihmisten lähtö luontoon mahdolliseksi. Hän halusi useampien vaeltavan erämaissa, sillä mitä enemmän ihmiset pääsevät kokemaan luontoelämyksiä, sitä todennäköisemmin he pitävät luonnosta huolta. Ja jälleen kerran – Åke oli varma, että asiaan olisi olemassa ratkaisu. Fjällräven Classic toteutti hänen unelmansa vuonna 2005: 110 km pitkä vaellus Pohjois-Ruotsin halki.

Ja koska luonto on Fjällrävenille niin tärkeää, ympäristöystävällisyyteen on panostettu enemmän ja enemmän – jotta kehitys tapahtuisi luonnon ehdoilla. Vuosituhannen vaihtumisen jälkeen Fjällrävenin uutuuksia ovat olleet Eco-Shell-materiaali, untuvalupaus sekä Fjällräven Way – yhtiön toimintasäännöstö.

Vuonna 2017 nostalgia iski. Fjällräven palasi sinne, mistä Åke sai ensimmäisen inspiraationsa – Ruotsin vuoristoon – ja tämän ansiosta luotiin vuorikiipeilymallisto: Bergtagen. Ja nyt, vuonna 2018, sitä ensimmäistä ratkaisevaa tuotetta eli Greenland Jacket -takkia ja sen aloittamaa mallistoa uudistetaan ja tuloksena tulee olemaan Greenland Updated.

Mutta etsipä Fjällräven inspiraatiota sitten edestä, takaa tai sivuilta, yhtiö liikkuu aina eteenpäin kohti yhteistä tavoitetta. Ihmisten auttaminen ja inspiroiminen luonnon kokemiseen oli Åken visio, ja nyt Fjällräven tekee siitä missionsa. Luonto on meillä DNA:ssa. Me emme yksinkertaisesti pääse siitä irti. Ilman luontoa emme olisi mitään. Se on menneisyytemme, nykyisyytemme ja tulevaisuutemme. Se on meidän ikuisesti.