Tuotehaku:

Fyysinen valmistautuminen

Pitkille tunturivaelluksille, kuten Fjällräven Classic -vaellukselle, täytyy valmistautua sekä fyysisesti että henkisesti. Vaelluksen pituudesta riippumatta joudut alttiiksi rasitukselle, jollaista harvoin koet tavallisessa arkielämässä. Jalkojesi lihakset, jalkaterät ja tahdonvoimasi joutuvat koetukselle, joten mitä paremmin valmistaudut, sitä enemmän voit nauttia solisevista puroista ja tunturin laelta avautuvista upeista maisemista.

Aloita ajoissa

Yleiskunto on tärkeä tekijä pitkillä vaelluksilla, joilla joutuu kantamaan oman asumuksensa. Sydän ja keuhkot joutuvat tekemään kovasti töitä, joten kunnon on oltava suhteellisen hyvä, jotta vaelluksella voi nauttia myös luonnosta. Jos et harrasta liikuntaa ympäri vuoden, aloita harjoittelu vähintään kuusi kuukautta ennen pitkää vaellusta. Patikointi, pyöräily, juokseminen ja uiminen ovat kaikki hyviä kunnonkohotuskeinoja.

Vuoristoisessa maastossa vaeltaminen

Jalkojesi lihakset, polvet, jalat ja nivelet altistuvat äärimmäiselle rasitukselle. Yritä luoda harjoittelun aikana vaellusta vastaavat olosuhteet, jotta elimistösi tottuu tällaiseen rasitukseen. Patikoi kivikkoisessa maastossa ja ylös alas mäkiä tai tuntureita. Yritä käydä pitkällä kävelyllä vähintään kerran viikossa.

Totuttaudu rinkkaan

Painavan rinkan kantaminen voi tuntua aluksi epämukavalta. Se painaa hartioita ja lantiota ja askel käy raskaammaksi. Jos kuitenkin aloitat kevyemmällä varustuksella ja lisäät painoa vähitellen, elimistö tottuu kuormaan. Lisää varustusta vähitellen, kunnes vaellukselle mukaan otettavan varustuksen paino on saavutettu. Elimistölle ei kannata aiheuttaa shokkia – se voi aiheuttaa vakavan vamman.

Vaelluskenkien sisään ajaminen

Varmista, että olet ajanut vaelluskenkäsi kunnolla sisään, ennen kuin lähdet vaellukselle. Mikään ei ole ikävämpää kuin joutua jättämään matkan kesken rakkojen takia. Suosittelemme, että kävelet kengillä vähintään 200 kilometriä, ennen kuin lähdet pitkälle vaellukselle, jotta voit olla todella varma siitä, että ne istuvat hyvin.

Älä harjoittele liikaa

Pohjoismaisilla tuntureilla vaeltaminen on rankkaa ja Fjällräven Classic on hyvin haastava vaellus, muttei kuitenkaan mitään Mount Everestille kiipeämistä vastaavaa. On tärkeää olla harjoittelematta liikaa. Ennen vaellusta kannattaa syödä terveellisesti, nukkua hyvin ja olla harjoittelematta liikaa, etteivät lihakset ja nivelet kipeydy. Tavoite on lähteä matkalle hyvin levänneenä ja hyvässä kunnossa.

Tilaa ajoissa saadaksesi pakettisi ennen joulua. Tilausaikaa jäljellä: 2015-12-16T15:00 Pidennetty palautusaika välillä 20.11 – 31.12 ostetuille tuotteille. Sopimattomat tuotteet voi palauttaa poikkeuksellisesti 15.1.2016 asti